دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
نویسندگان
چکیده مقاله:
خوتیر ینبل از جمله حدیثپژوهان مهم غربی است که مطالعات حدیثی وی منبع ارجاع بسیاری از حدیثپژوهان غربی است. او مفهوم سنت نبوی را در اواخر قرن نخست هجری تاریخگذاری مینماید، با این استدلال که نقطهی آغازین یکسان انگاری مفهوم سنت با سنت نبوی اواخر قرن نخست هجری است. وی برای اثبات فرضیه خود به وصیت عمر حین مرگ، صدور فتوی توسط صحابه و تابعین بر اساس رأی شخصی و عدم استناد به سنت پیامبر(ص) و حصر مفهوم سنت نبوی در سنت توسط عمر بن عبدالعزیز استناد میکند. این در حالی است که با مراجعه به قرآن و منابع اصیل اسلامی نواقص روشی و محتوایی حدیثپژوهی ینبل در این زمینه روشن میگردد. با توجه به اعتبار سنت نبوی نزد قرآن و فرمان به لزوم تبعیت از سنت نبوی توسط خداوند متعال و همچنین کاربرد وسیع عبارت سنت نبوی از زمان حیات پیامبر(ص)، نظریه ینبل قابل نقد بوده و در نتیجه این عبارت را در ابتدای قرن نخست تاریخگذاری میگردد.
منابع مشابه
بررسی تغییرات انگاره سنت نبوی در طول دو قرن نخست هجری
دقت در تاریخ علم حدیث، بیانگر تحول و تطورات معنایی در مفهوم سنت در طول دو قرن نخست هجری است. تغییرات معنایی سنت در این دو قرن تحت تأثیر جریانهای مختلف صورت گرفته است. اصحاب اثر، سنت را به مثابه سخنان پیامبر و صحابه و تابعین و سیره مسلمانان (بلاغات) میدانستند؛ اصحاب حدیث، دایره سنت را محدود کردند؛ اصحاب أرأیت، سنت را به معنای ایجاد فقهی تقدیرگرا و نظاممند برشمردند و سرانجام، اصحاب رأی، سنت ...
متن کاملبررسی و نقد دیدگاه خوتیر ینبل درباره تاریخگذاری خاستگاه اسناد حدیث
مسأله خاستگاه اِسناد حدیث و تاریخگذاری آن در طی یک سده گذشته از مباحث مهم میان دانشمندان مسلمان و حدیثپژوهان غربی بوده است. در این باره، هر دو دسته غالباً با استناد به گفته ای از محمد بن سیرین(110ق) که در آن آغاز اسناد دهی برای حدیث به سبب وقوع یک فتنه دانسته شده است، تاریخگذاری های متفاوتی را ارائه نموده اند. محدّثان اهلسنت، فتنه مورد نظر را قتل خلیفه سوم در سال 35 ق دانسته و زمان آغاز بهکار...
متن کاملارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف دربارهی فلسفهی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم
فلسفهی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم، شاهد شکوفایی شایان توجه و البته نقدهای جدی بوده است. نیکولاس ولترستورف فیلسوف تحلیلی دین کوشیده است تا ضمن ارائهی توصیفی از شاکلهی فلسفهی تحلیلی دین در این بازهی زمانی، به منتقدان آن نیز پاسخ دهد. وی با تکیه بر ساختار روایی-داستانیِ فلسفهی تحلیلی دین، معتقد است که تنها با توجه به سه ویژگی اساسیِ فلسفهی تحلیلی دین در این دوره، یعنی واقعگرایی، دفاع از ت...
متن کاملتحلیل و بررسی اصطلاح سنت در نظر سنتگرایان
فهم بنیادهای فکری یک اندیشه، کلید فهم آن است. «Tradition / سنت» محوریترین اصل فکری مکتباندیشگی سنتگرایی است. بهنظر میرسد این اصل بهنحو روشن و خالی از تعقید، دستکم به زبان فارسی، بیان نشده و ازاینرو نیازمند ایضاحی کامل است و این جستار بدین منظور انجام شده است. عنصر اصلی در معنای لغوی «tradition» انتقال و در معنای لغوی سنت، راه و روش است؛ اما انتقال و روش با هم ملازماند؛ زیرا سنت بهلحاظ ...
متن کاملمسجد و نماد تاریخی آن در قرن اول هجری
از فراگیرترین ساختارهای اجتماعی در حوزه دین که جایگاهی ویژه برای ذکر خدا دارد و به همین منظور نیز برای اولین بار در قرن اول هجری به دست پیامبر اسلام (ص) بنا شده ، مسجد است. این مکان مقدس مهمترین جایگاه مذهبی و تاریخی در هر شهر و عظیم ترین پایگاه عبادی و معنوی برای هر فرد و محل نیاز ، سجود، خشوع و خضوع به درگاه قادر متعال است. در قرن اول مساجد علاوه بر محل انجام فرایض و اقامه نماز ، نهادی دینی، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 35
صفحات 5- 30
تاریخ انتشار 2018-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023